Welke materialen zijn nodig om te starten

Gepubliceerd op 16 februari 2024 om 11:38

PAPIER


In principe zijn er geen fancy materialen nodig om een tekening te maken.

Bij NeuroGrapica® gaat het voornamelijk om het proces en de bijbehorende stappen uit te werken.

Het is in eerste instantie dus niet de bedoeling om een museumstuk te creëren!

Om te beginnen zijn een stuk(je) papier en schrijf of tekengerei naar wens al voldoende.

De bovenstaande foto is wel de meest simplistische vorm, briefkaartformaat met alleen grafietpotlood.

↑ 

Dit was een piepklein presentje voor een vriendin van mij op een Bijou Zentangle® tile.

De intentie was in miniatuur alles weer te geven wat NeuroGraphica® inhoudt.

Ik heb haar deze geschonken nadat ze besloten had om tijdens de opleiding mijn cold cliënt te zijn.

Deze staat op een Post-it van het meest gangbare formaat van 7,5 x 7,5 cm.

Behalve dat een Post-it ook geschikt is om op klein formaat te werken gebruik ik ze ook om tijdens de compositie op een grotere tekening te plakken om een plaatselijke stressreductie toe te passen als dat nodig is door middel van een catharsis te maken.

Zodra ik klaar ben met de Post-it haal ik het velletje van de tekening af en werk daarna verder aan het grotere geheel.

Voor grotere tekeningen gebruik ik het liefst losse vellen Fabriano tekenpapier van 200gr.

Deze heb ik in A4 en A3 formaat.

In het kader van opgeruimd staat netjes laat ik A4 formaat bij de copyshop ponsen en in een metalen ringband zetten met een harde kaft voor en achter.

 

Zoals ik liet zien kan het op alle afmetingen papier, toch zijn er wel aanbevelingen voor de afmeting als er met een bepaald onderwerp getekend wordt.

Grote zaken kunnen het beste op klein formaat getekend worden en kleine onderwerpen op een groot vel papier.

Stel ik heb veel zorgen over een onderwerp waar ik niet veel aan kan veranderen, dan kies ik voor een klein vel papier, mijn onderbewustzijn krijgt daarmee een signaal dat ik de zorgen niet groter hoef te maken dan dat ze al zijn.

Heb ik een onderwerp wat ik graag zie groeien, werk ik op een groot vel, dan voed ik mijn onderbewustzijn dat ik klaar ben voor verandering.

TEKENGEREI

Hoewel ik de compositie van mijn allereerste neuro grafische tekening met  Posca's gemaakt heb, simpelweg omdat ik die toen in huis had, ben ik later overgestapt op het materiaal dat mijn instructeur ook gebruikte.

Van links naar rechts, Sakura Pigma Micron, Stabilo 0.4 fine liner, Uni-Ball gel impact 1mm, Posca acrylstift en Staedler Lumicolor.

Het nadeel van de Sakura's Stabilo en de Sharpies is dat de punten vollopen met het product waar een kleurpotlood mee gevuld is zodra ik ermee over kleur ga.

Als dat eenmaal gebeurd is, voelt het als een viltstift die uitgedroogd is... Dat vond ik een beetje zonde. Die overstap heeft dus niet zo heel lang geduurd.

De Uni-Ball is een fijne pen om mee te tekenen maar zodra ik er met kleur overheen ga, is die niet veegvast.

Posca en Staedler Lumicolor hebben al die belemmerende eigenschappen niet, dat zijn echt mijn favoriete materialen om mee te werken.

Staedler Lumicolor heeft de neiging om te "bloeden" op normaal tekenpapier, die zou ik voor iemand dat minder ervaren is niet meteen aanraden.

Het verschil tussen de getoonde exemplaren zit vooral in de samenstelling van de vulling.

Wax based, krijt based, houtskool based en er liggen hybride based potloden bij.

Afhankelijk van hoe ik het kleurproces wil afwerken, kies ik de soort die daar het beste bij past. 

De naam NeuroGrapica® zegt het al, het is een grafisch proces. De wax en het krijt komen daar het dichtste bij in de buurt.

Ik gebruik het liefst de Lyra's, Brutfuner & Prismacolor (wax) of de Derwent pastel, Conté pastel, Stabilo carbOthello (krijt) omdat die onderling het beste mengen.

De Derwent Inktense is een vreemde eend in de bijt, dat is een hybride medium tussen inkt, kleurpotlood en aquarel potlood, die kleuren gaan pas leven nadat ze geactiveerd zijn met water. Daarna zijn ze water en kleurvast, zeer geschikt om in kleurlagen te werken en om NeuroArt mee te maken.

De Koh-I-Noor potloden kunnen zowel met en zonder water gebruikt worden, de Progresso heeft geen houten omhulsel.

Tot slot de highlight markers, Pavels favoriet!

Zeer geschikt om de compositie snel in te kleuren, of te combineren met kleurpotlood.

Omdat ze een hoge mate van transparantie hebben geven ze een bijzonder effect als ze over elkaar gebruikt worden.

Ik gebruik ze niet zo heel veel, mede omdat ze ook de neiging hebben om te "bloeden".

Ze zijn genummerd omdat ik met kleurkaarten werk, zo zie ik in één oogopslag welke ik wil gebruiken.

PS(ssst) 

In deze blogpost heb ik slechts benoemd waar mijn voorkeur wel of niet naar uitgaat.

Er is geen (financiële) samenwerking tussen de merken en materialen die ik noem en mij!

Beste lezer

Welke materialen zijn jouw favoriet?

Antwoorden mogen ook rechtstreeks naar info@neuro-coach.nl gestuurd worden.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.